1972 Lamborghini Espada
Beschrijving
Walkaround video: Click Here
Lamborghini Espada Series 2: Een Prachtige en Eigenzinnige Klassieker
De Lamborghini Espada Series 2, gelanceerd op het Autosalon van Brussel in 1970, vertegenwoordigt een unieke combinatie van innovatieve techniek, opvallend design en praktische bruikbaarheid. Ontworpen door Marcello Gandini bij Bertone, putte de Espada zijn inspiratie uit twee iconische conceptauto’s uit 1967: de Lamborghini Marzal en de Bertone Jaguar Pirana. Deze invloeden resulteerden in een gedurfd ontwerp dat destijds baanbrekend was en tot op de dag van vandaag nog steeds indruk maakt.
Een Grand Tourer met karakter
De Espada was een vierzits GT die aanvankelijk naast de Islero en de Miura werd aangeboden. Hoewel hij mechanisch verwant was aan de meer ingetogen Islero, was de Espada het gedurfde alternatief. Zijn naam, “Espada” (Spaans voor “zwaard”), verwijst naar het wapen dat een torero gebruikt om de stier te doden, een passend symbool voor zijn scherpe en onderscheidende ontwerp.
De Series 2 bracht verbeteringen ten opzichte van de eerste generatie, waaronder een vermogensstijging van 25 pk, waardoor de 3,9-liter V12 nu 350 pk leverde bij 6500 tpm. Dit, in combinatie met een volledig onafhankelijke ophanging en een geavanceerde monocoque-structuur, gaf de Espada een uitstekende wegligging en rijervaring, ongeëvenaard door andere GT’s uit zijn tijd. Bovendien werd de remkracht verbeterd door de introductie van geventileerde schijven in plaats van massieve schijven.
Design en comfort
Het interieur van de Series 2 werd grondig herzien en voorzien van een nieuw, rechthoekig dashboard om de instrumenten overzichtelijker te maken. De cabine bood echte ruimte voor vier volwassenen, een zeldzaamheid in het segment van exotische sportwagens. Ook de kofferbak was ruim en praktisch, waardoor de Espada een perfecte metgezel was voor lange reizen.
Hoewel de auto oorspronkelijk met een handgeschakelde vijfversnellingsbak werd geleverd, was de Series 2 ook verkrijgbaar met een automatische drieversnellingsbak van Chrysler. Deze optie bleek echter minder geschikt voor de hoogtoerige V12, wat het handgeschakelde model tot de voorkeur van de puristen maakte.
Prestaties en specificaties
Motor: 3929cc V12
Vermogen: 350 pk bij 6500 tpm
Transmissie: Vijfversnellingsbak (handgeschakeld),
Remmen: Geventileerde Girling-schijven
Afmetingen:
Wielbasis: 2650 mm
Lengte: 4674 mm
Breedte: 1821 mm
Hoogte: 1191 mm
Gewicht: 1480 kg
Productie Series 2: 575 exemplaren (van de in totaal 1217 Espada's)
Een fascinerende klassieker
De Espada Series 2 is niet alleen krachtig en stijlvol, maar ook verrassend praktisch. Zijn veelzijdigheid en uitzonderlijke rijervaring maakten hem tot een succes voor Lamborghini, met een productie die duurde tot 1978. De Series 2 wordt vaak beschouwd als de meest begeerde versie, dankzij zijn verbeterde prestaties en verfijnd interieur.
De Espada is een eerbetoon aan Lamborghini’s vermogen om exotische schoonheid, technische vooruitgang en gebruiksvriendelijkheid samen te brengen. Vandaag de dag is hij een van de meest bijzondere klassiekers op de markt, een auto die zowel visueel als technisch zijn tijd ver vooruit was.
Deze Espada werd een aantal jaar geleden in een Franse schuur ontdekt waar hij droog en ongeschonden betere tijden stond af te wachten
De huidige eigenaar heeft kosten nog moeite gespaard om er een betrouwbare en reisklare wagen van te maken; Nieuwe remmen, banden, revisie van caburatoren, alles gedocumenteerd met facturen. Daarna werd hij in Belgie ingeschreven na een strenge technische controle.
Europees model, Belgische documenten en keuring rijklaar
Verkoper
Lobulckstraat 9
9880 Aalter
België