1953 Buick Roadmaster 2-Door Skylark Convertible
Kenmerken
Beschrijving
Niet zomaar een Roadmaster, een Skylark Roadmaster, de hoogwaardigste cabrioletuitvoering van Buick
Gebouwd naar aanleiding van Buicks vijftigjarig bestaan
Amerikaanse grandeur van de hoogste plank
Originele Buick-brochure aanwezig
Amper 1690 van gebouwd in 1953!
De Buick Roadmaster rolde voor het eerst in 1935 van de band, werd gebouwd tot in 1958 en kreeg weer nieuw leven in geblazen voor een vijf jaar durende wedergeboorte in 1991. Zoals dat Buick typeert, volgde ook de Roadmaster de trends van het Amerikaanse autobouwen strikt op en kwam daarom in liefst zeven generaties op de markt. Deze riante Amerikaanse slee is gebouwd om Amerikaanse mijlen te vreten en vertoont zo niet enkel excentrieke luxe en astronomische afmetingen, ook het moois dat onder de motorkap speelt is erg kenmerkend aan de savoir-faire van de Amerikaanse autobouwers.
Buick maakt al jaar en dag deel uit van een luxesegment van General Motors. Met de komst van de Roadmaster werd nogmaals duidelijk dat zij terecht onder die noemer zijn geplaatst. In 1936 komt ie op de markt als typisch pompeuze en statige vooroorlogse wagen, voorzien van een achtcilinderlijnmotor, goed voor 120 pk, wat destijds als absoluut krachtig werd bevonden. In 1938 komt een nog krachtigere tweede generatie op de markt, die net als voorheen zowel in cabriolet als in gesloten sedan verkrijgbaar was maar ditmaal ietwat slanker was ontworpen. De derde generatie was meer aerodynamisch avant la lettre, goedkoper dan voorheen, en had bescheidener afmetingen. Korte productieperiodes en aan ijltempo doorgevoerde wijzigingen zijn wat de vooroorlogse Roadmaster typeert. Zo komt in 1942 al een vierde succesvolle uitvoering op de markt, al wordt de productie alras gestaakt door de prangende wereldoorlog, ondanks een goed verkoopcijfer. Na de Tweede Wereldoorlog ontplooit de Roadmaster zich tot gevestigde waarde op Amerikaanse wegen, de verkoop swingt haast de pan uit. In 1949 komt een vijfde generatie op de markt, ook met de acht-in-lijnmotor die vanaf 1953 vervangen wordt door een - hoe kan het ook anders - V8-motor. Uiterlijk was de nieuwste Roadmaster geornamenteerd met elegante chroomlijsten en uitbundige rondingen, hoe meer hoe beter. Dat elan wordt verdergezet bij het ontwerp van de zesde en zevende generatie, die respectievelijk in 1954 en 1957 verschijnen. In 1991 brengt Buick een korte en onofficiële hommage aan de Roadmaster, de naam wordt dan opnieuw gebruikt voor hun Buick Estate.
De Roadmaster heeft vandaag een sterke positie verworven op de oldtimermarkt. Hij is gegeerd en heeft dat ten dele te danken aan zijn extravagante en sierlijke ontwerp dat nostalgisch doet terugblikken naar het Amerika van de jaren ‘50.
Buick Roadmaster (vijfde generatie)
Ondanks het feit dat de naoorlogse vierde generatie een schot in de roos bleek, besliste Buick in 1949 licht koers te wijzigen, met succes. De Roadmaster werd esthetisch aangepakt, het grootste visuele onderscheid was de komst van de zgn. VentiPorts, de patrijspoortjes aan weerszijden van de motorkap die volgens het initiële idee moesten oplichten bij het vuren van een bougie, al werd dat idee nooit uitgewerkt. Naast visuele veranderingen werd een 2-traps automatische Dynaflow-versnellingsbak van Buick de standaard. Zoals voorheen huisde onder de lange motorkap de 5,2 liter grote achtcilinderlijnmotor die in 1953 plaats maakt voor een nieuwe 5,3 liter grote V8-motor. Ook verscheen de Roadmaster in meerdere uitvoeringen: een cabriolet, een sedan, een coupé of een break met houten laadbak; veelal verkrijgbaar als 2- of 4-deurs variant.
De vijfde generatie Roadmaster werd warm onthaald door het volk, hij breekt zelfs een aantal records in de Roadmaster-lijn. Het moet daarom niet worden benadrukt dat zijn succes terdege groot was, en dat is niet veranderd. Vandaag blijft de Roadmaster een echte blikvanger, en dat is niet enkel te wijten aan zijn afmetingen.
Technische gegevens:
Carrosserie
Lengte (cm): 527
Breedte (cm): 203
Hoogte (cm): 150
Wielbasis (cm): 309
Gewicht (kg): 1994
Mechaniek
Motor: 5273 cc V8-motor voorin
Kleppen: 16
Benzinesysteem: 1 Carter-carburator
Versnellingsbak: 2-traps automaat
Overbrenging: RWD
Links gestuurd
Maximum vermogen: 188 pk (140 kW) bij 4000 t/m
Maximum koppel: 407 Nm bij 2400 t/m
Topsnelheid: 177 km/u
Kenmerken
Verkoper
Steenweg op Deinze 51C
9880 Aalter
België
+32472401338